Obowiązek publikacji strategii – co się zmieniło od 2021 r.?
Od 1 stycznia 2021 roku weszły w życie przepisy w zakresie publikacji informacji o realizowanych strategiach podatkowych. Nowy obowiązek sprawozdawczy dotyczy dużych przedsiębiorstw o przychodach przekraczających 50 mln EUR, podatkowych grup kapitałowych oraz spółek nieruchomościowych.
Zobowiązane podmioty muszą sporządzić stosowny raport i opublikować go na swojej stronie internetowej w terminie do końca dwunastego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego, pod groźbą kary pieniężnej do 250 000 zł.
Jaki jest cel nowych przepisów?
W uzasadnieniu do projektu nowelizacji ustawy o CIT wskazano, że nowe rozwiązanie ma na celu zwiększenie transparentności podatkowej przedsiębiorców odgrywających istotną rolę na rynku. Dane będą jednocześnie służyć organom Krajowej Administracji Podatkowej w pozyskiwaniu wstępnych informacji o działaniach tych podatników oraz o możliwych powodach występujących różnic w ich rozliczeniach.
Tajemnica przedsiębiorstwa a nowy obowiązek informacyjny
Katalog informacji podlegających obowiązkowi publikacyjnemu w ramach informacji o strategii podatkowej jest katalogiem otwartym. Ustawa wymienia jako konieczne elementy:
- ogólne informacje o stosowanych procesach i procedurach w zakresie wykonywania obowiązków podatkowych oraz dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej,
- informacje o realizacji obowiązków podatkowych i przekazanych schematach podatkowych,
- informacje szczegółowe o transakcjach z podmiotami powiązanymi, przeprowadzanych lub planowanych restrukturyzacjach, złożonych wnioskach o wydanie informacji lub interpretacji podatkowych i informacji o rozliczeniach w rajach podatkowych.
Podatnicy powinni sami ocenić, czy występują wszelkie dodatkowe informację, które powinny się znaleźć w informacji o strategii podatkowej za dany rok.
Czy dane wrażliwe również muszą być opublikowane?
Dla konkurentów przedsiębiorstwa wiele ze wspomnianych kategorii informacji może stanowić cenne źródło informacji i być wykorzystanych w walce konkurencyjnej. Ustawodawca przewidział jednak możliwość ograniczenia publikacji danych szczególnie wrażliwych. W art. 27c ust. 2 zawarto zapis pozwalający na wyłączenie z zakresu podawanych informacji tajemnic handlowych, przemysłowych, zawodowych lub informacji o procesie produkcyjnym. Powyższe pojęcia są jednak nieostre, a ich dokładny zakres może być przedmiotem dyskusji i w efekcie może prowadzić do ewentualnych sporów z organami podatkowymi. W każdym razie przy sporządzaniu informacji o strategii podatkowej przedsiębiorca powinien uwzględniać charakter, rodzaj i rozmiar prowadzonej działalności
Jakich informacji nie trzeba publikować?
Ustawodawca tworząc katalog wyłączeń nie sprecyzował sposobu rozumienia użytych pojęć. Z pomocą przyjść może w tym przypadku ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, która w art. 11. ust. 2. wskazuje trzy przesłanki uznania informacji za tajemnicę przedsiębiorstwa:
- poufność informacji,
- wartość gospodarcza informacji,
- podejmowanie działań mających na celu utrzymanie informacji w poufności.
Pod pojęciem tajemnicy przedsiębiorstwa rozumie się we wspomnianym akcie prawnym informacje techniczne, technologiczne i organizacyjne przedsiębiorstwa. Można zatem domniemywać, że wyliczenie informacji podlegających wyłączeniu z obowiązku publikacyjnego w ramach przepisów o strategiach podatkowych nie w pełni pokrywa się z definicją tajemnicy przedsiębiorstwa i zostało użyte celowo. W wielu przypadkach niezbędne może się okazać wykonanie analizy mającej na celu potwierdzenie możliwość objęcia określonych danych tajemnicą.
Obowiązek publikacji strategii – szanse i zagrożenia dla firmy
Tworzenie i publikowanie sprawozdania na temat strategii podatkowej wiąże się oczywiście z koniecznością poświęcenia dodatkowego czasu na przeanalizowanie procesów i procedur oraz wskazanie odpowiednich informacji. Oprócz wspomnianego zagrożenia związanego z ujawnianiem newralgicznych danych, sporządzenie raportu na temat strategii podatkowej może jednak przynieść pewne korzyści samemu przedsiębiorcy.
Jak wskazano w uzasadnieniu do projektu ustawy wprowadzającej przepisy dotyczące strategii podatkowej, ich publikacja ma pozytywnie wpłynąć na społeczną odpowiedzialność biznesu w dobie wzrastającej świadomości obywatelskiej. Sporządzenie informacji o strategii podatkowej może ponadto przyczynić się do poprawy efektywności przedsiębiorstwa, dzięki zidentyfikowaniu obszarów ryzyka podatkowego i procedur możliwych do usprawnienia w czasie przeprowadzanego wewnętrznie przeglądu obszarów podatkowych.